Historia ISUZU

100 lecie marki Isuzu

Początki Isuzu, jako jednej z najstarszych firm w japońskim przemyśle motoryzacyjnym, sięgają do roku 1916, kiedy to Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co. i Tokyo Gas i Electric Industrial Co. zainicjowały plany produkcji samochodów. W 1922 roku w Japonii pierwszym w kraju produkowanym samochodem, był model na Wolseley A-9, który powstawał na brytyjskiej licencji. W 1934 roku, decyzją ministerstwa handlu i przemysłu, została uruchomiona produkcja samochodu pod marką ISUZU, nazwanego od rzeki ISUZU, która przepływa przez Park Narodowy ISE-Shrine. Tak powstała firma ISUZU, której nazwa w 1949 roku, została zmieniona na dzisiejsze "Isuzu Motors Limited”. Po II wojnie światowej w Japonii, nastąpił okres szybkiego rozwoju i produkcji pojazdów dostawczych. Pojawiło się też ogromne zapotrzebowanie na samochody ciężarowe Isuzu, którymi transportowano wszelkiego rodzaju materiały, oraz produkty spożywcze. Ciężarówki Isuzu odegrały ważną rolę w powojennej odbudowie Japonii. Od tamtego czasu pasja Isuzu do produkcji samochodów ciężarowych jest mocno zakorzeniona w celach firmy. Codziennie, praktycznie bez przerwy, z taśm produkcyjnych Isuzu zjeżdżają setki różnych modeli począwszy od lekkich ciężarówek aż po ciężkie samochody ciężarowe i autobusy.


Historia samochodów dostawczych

N-Series

Lekkie ciężarówki ELF

Wprowadzony na rynek w 1959 roku model ELF otrzymał w ciągu pierwszego roku produkcji silnik wysokoprężny, jako pierwsza japońska lekka ciężarówka. Model ELF zawsze wyznaczał drogę w projektowaniu lekkich ciężarówek. Wersję z obniżoną skrzynią ładunkową wprowadzono w 1974 roku, podwójne brygadowe kabiny w 1980 a niezależne przednie zawieszenie w 1990 roku. Produkcję nowej wersji ELF KR, uruchomiono w 2002 roku i był to pierwszy model spełniający normy emisji spalin, które miały być wprowadzone w Japonii w 2003 roku. W 2004 roku, łączna liczba wyprodukowanych przez Isuzu, lekkich ciężarówek przekroczyła cztery miliony. W 2006 roku wprowadzono do sprzedaży zupełnie nowy model ELF, którego innowacyjny projekt wykraczał poza tradycyjne pojęcie lekkich ciężarówek. Model ELF nadal wyznacza standardy w segmencie lekkich samochodów ciężarowych.

F-Series

Samochody ciężarowe średniej ładowności FORWARD

Pierwsza ciężarówka średniej ładowności powstała w 1966 roku pod nazwą TY, nazwę FORWARD wprowadzono w 1970 roku. Krótka kabinę FORWARD V wprowadzono w 1998 roku, a modele FORWARDMAX w ciągu tego samego roku. Od 2007 roku firma wykorzystuje wspólne moduły dla lekkich i średnich ciężarówek, co spowodowało zmiany w obu modelach. Modele linii FORWARD są nieustannie modyfikowane tak aby spełniać nowe wymagania rynku oraz wyśrubowane normy ekologiczne.
C & E-Series

Ciężkie samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe serii GIGA

Seria Giga ciężkich samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych została wprowadzona w 1994 roku. GIGAMAX, wprowadzono w 1997 roku, wraz z pierwszym japońskim 4-poduszkowym system zawieszenia pneumatycznego. W 2007 roku, wprowadzono zaawansowany radar z czujnikiem wizyjnym Visual Assist Technology wykorzystujący fale milimetrowe, tworząc nowy standard w zakresie bezpieczeństwa

Autobusy

Wysokie turystyczne, długodystansowe autobusy serii GALA zostały wprowadzone na rynek w 1996 roku, a już w 1999 w ofercie pojawiły się mniejsze i lekkie autobusy przeznaczone do obsługi krótszych tras serii GALA mio i ERGA mio. W 2000 do produkcji weszły średnio dystansowe i miejskie autobusy GALA. W 2005 roku zaprezentowano unowocześniony i bardziej ekologiczny i bezpieczniejszy model GALA. Nowy lekki model ERGA mio został zaprezentowany w 2007 roku.

Historia samochodów osobowych

Isuzu był również pionierem motoryzacji jako producent pojazdów osobowych. Począwszy od pierwszego Hillman samochodu osobowego w 1953 roku, Isuzu wprowadzono Bellel w 1961 oraz w 1963 roku Bellett. Model Bellett GT, pieszczotliwie nazywany przez klientów, Bele-G, zyskał wielką popularność. W 1968 roku, na rynek wprowadzono model 117 Coupe, które zaprojektował sam Giugiaro. Gemini, pojazd opracowany wspólnie z GM, został wprowadzony w 1974 roku, a następnie w 1981 roku przez studio Giugiaro-design, Piazza i terenowy model Rodeo Bighorn 4WD, znany na wielu rynkach jako Trooper. W 1985 roku wprowadzono FF Isuzu Gemini, a jego niezwykła reklama telewizyjna, do której realizacji zatrudniono kaskaderów, była wielkim hitem. Klasyczne samochody osobowe i terenowe marki ISUZU wciąż mają lojalnych fanów.

Hillman
Gemini
Bellett
Piazza
117Coupe
Bighorn

Historia rozwoju firmy za granicą

Isuzu zainaugurowało swoją działalność za granicą w 1949 roku pierwszym eksportem swoich pojazdów do Hong Kongu. W 1971 roku, umowa o przynależności do General Motors zapoczątkowało strategię eksportu na pełną skalę Isuzu. Od 1972 roku firma eksportowała pikapa KB do Stanów Zjednoczonych. Owocem współpracy z GM, był zaprezentowany zo w 1974 roku model Isuzu Gemini, który został opracowany w ramach pierwszego "samochodu światowego". Od tego czasu, Isuzu rozwija swoje zagraniczne filie i centra sprzedaży. Firam otworzyła też kilka zakładów produkcyjnych: w Tajlandii w 1974 roku, w Ameryce Północnej w 1975 roku, oraz w Chinach w roku 1985. W Polsce, w 1990 roku rozpoczęto produkcję silników Diesla w Gliwicach. Fabrykę silników w Stanach Zjednoczonych, otworzono w 2000 roku. Całkowita produkcja silników Diesla Isuzu w Japonii i za granicą przekroczyła już 20 milionów sztuk.
W latach 2005 i 2007, centrale handlowe powstały w Hiszpanii, Meksyku, Kanadzie i RPA, a lokalna produkcja rozpoczęła się w Indiach i Uzbekistanie. Ponadto założyliśmy spółkę joint-venture w Rosji dedykowaną dla przemysłu samochodowego i handlu.
Dzisiaj, Isuzu nadal się rozwija pod względem technologicznym i informatycznym tak aby pozostać wiodącą firmą, w skali globalnej, w produkcji pojazdów użytkowych i silników wysokoprężnych.


Poznaj historię ISUZU D-MAX